Hírlevél feliratkozás

Íratkozz fel hírlevelünkre, hogy ne maradj le újdonságainkról




    Az Estée Lauder márka

    „A siker azon múlik, merjük-e követni álmainkat”, mondta Estée, aki egy otthon készített krém receptúrájára alapozott egy nemzetközi kozmetikai birodalmat.

    Eszti Mentzer

    A Sátoraljaújhelyen született, 29 éves Rosenthal Rózsika öt gyermekével 1898-ban vándorolt ki Amerikába, hogy csatlakozzon férjéhez, Abraham Rosenthalhoz. 1905-ben aztán a cseh boltoshoz, Max Mentzerhez ment hozzá és hamarosan közös gyermekeik is születtek.1906-ban látta meg a napvilágot legfiatalabb kislányuk Josephine Esther Mentzer, akit anyuka kedvenc nagynénje után Esztinek szerették volna elnevezni, ám az utolsó pillanatban mégis Josephine lett a neve. Ennek ellenére egész életében Esztinek, angolosan írva Estee-nek becézték. Ezt egészítette ki Josephine felnőtt nőként egy ékezettel, hogy neve franciásnak tűnjön.

    Az édesapjának egy vaskereskedése volt. A szépségápolás szeretetét édesanyjától örökölte, aki gyakran járt gyógyfürdőkbe, bőrét pedig napernyővel és kesztyűvel védte.

    Gyermekként testvéreivel az apja boltjában dolgozott, ahol Eszti az első üzleti tapasztalatait szerezte. A vaskereskedés megértette vele a vállalkozói létet és a sikeres kiskereskedelem tényezőit. Gyermekkori álma volt, hogy színésznő lehessen. Tinédzserként minden szabad idejét anyai nagybátyjánál, egy Miskolcról elszármazott patikusnál, Schotz Jánosnál töltötte.  Dr. John Schotz, vegyész volt, és a New Way Laboratórium cég tulajdonosa. Mesterien értett a különféle kenceficék keveréséhez Eszti órákig elnézte bácsikáját, ahogyan krémeket, rúzsokat és illatokat kreált, és a fiatal Esztinek rendkívül megtetszett a kozmetikumok világa. Szívesen tanulmányozta a piacon fellelhető szépészeti készítményeket, melyeket a családja arcán és haján ki is próbált. A nagybácsija a mentora lett, és megtanította arra, hogy az arc tisztítására ne szappant és vizet használjon, hanem olajokat.

    A kis Eszti nemcsak figyelte az eseményeket, de végigkövette a csodakrém gyártásának folyamatát, közben pedig kereskedő apjától megtanulta az üzleti élet alapjait. Egy életre szerelmes lett a bőrápolásba, és ettől kezdve folyamatosan azon dolgozott, hogy tökéletesítse és eladja nagybátyja termékeit.

    Estée Lauder

    1930-ban, 22 éves korában, hozzáment egy 27 éves, osztrák származású selyemáru kereskedőhöz, Joseph Lauter-hez. 1934-ben megszületett első fiuk, Leonard. Estée azonban nem elégedett meg a háziasszonyi és anyai feladatokkal, többre vágyott. A New York-i Cherry Lane Színház tanodáját is elvégezte, ám a várva várt színésznői karrier nem indult be.

    Egy napon, amikor a kedvenc fodrászszalonjában ülve várta, hogy sorra kerüljön, a szalon tulajdonosa megdicsérte, mennyire szép bőre van, és ennek titkáról kérdezte. Estée hosszasan ecsetelve bemutatta nagybátyja krémjét, a tulajdonosnőt pedig teljesen lenyűgözte a készítmény, így engedélyt kért annak árusítására. Gyorsan híre ment a környéken a csodaszernek, ennek hatására 1935-ben Estée Lauder saját vállalkozást indított.

    Az ifjú feleség arra próbálta rábeszélni a férjét, hogy vágjanak bele egy közös családi kozmetikai vállalkozásba, gyártsanak krémeket, de Lauter nevetségesnek tartotta az ötletet. A viták mindennapossá váltak, a házasság megromlott, és Josephine 1939-ben otthagyta a férjét. Hatéves kisfiával kibérelt egy lakást, majd beadta a válópert. Három évig kutatott egy gazdag, vállalkozó szellemű férj után, de csupán barátot talált a 16 évvel idősebb Arnold van Ameringen személyében.

    A holland bevándorló mindent tudott a kozmetikai bizniszről, később a hatalmas International Flavors and Fragrances cég elnöke lett, arra viszont nem volt hajlandó, hogy elváljon a feleségétől, és elvegye Josephine-t, aki 1942-ben visszament volt férjéhez, akivel újra összeházasodtak. 1944-ben megszületett második gyerekük, Ronald.

    Sok év kemény munka után, 1946-ban elindult a családi vállalkozás. A család megváltoztatta a nevét is: a németes hangzású Lauter-ből Lauder lett. Eszti magyar becenevet is „franciásította”, így született meg a majdani világmárka, Estée Lauder. 1946-ban négy termékkel indult a vállalkozás.

    Az új névhez, új élettörténet is dukált. Estée azt kezdte terjeszteni, hogy egy osztrák nemesi család sarja, és a kozmetikai mesterséget Bécsben, a leghíresebb európai mesterektől tanulta. Másoknak azt bizonygatta, hogy anyja családjának francia felmenői vannak.

    Ekkor még csak négy termékük volt, amelyeket egy korábbi étterem átalakított konyhájában készítettek, és a forgalmas áruházakban kihelyezett kozmetikai pultoknál, ingyenes arckezelésekkel mutatták be őket. Hittek a személyes találkozások erejében, szívesen látogattak el szépségszalonokba, később saját értékesítőket képeztek ki. Egy mindmáig leggyakrabban használt marketingfogással, a vásárlás mellé adott apró ajándékkal – például krémalapú púderekkel – óriási népszerűségre tettek szert. 1948-ban már a New York-i Saks Fifth Avenue, a Macy’s és a Bonwit Teller is árusította a Lauder nevével fémjelzett tégelyeket. Az üzlet beindult, a 800–1000 dolláros megrendeléseik abban az időben kiemelkedő sikernek számítottak.

    Az egyre népszerűbb üzletasszony 1953-ban piacra dobta első saját illatát, a Youth Dew-t. Ezekben az évben a nők többsége kizárólag különleges alkalmakra kapott parfümöt, így hosszas várakozás előzte meg egy-egy új üvegcse kipróbálását. Estée Lauder ezen a szokáson kívánt változtatni azzal, hogy olyan termékkel rukkolt elő, amely fürdőolaj és illatos parfüm formájában is használható volt. A bemutatkozás elsöprő sikert aratott, az első évben 50 000 darab kelt el belőle.

    1956-ban megjelent a korszak egyik legdrágább kozmetikai terméke, a Re-Nutriv, amely a brand máig legnépszerűbb készítménye. 115 dollárt kért érte, ami a jelenlegi árfolyamon nagyjából 1000 dollárt, azaz közel 300 000 forintot jelentene. Példaszerűen működött a marketinges gépezet, Lauder nem az apró tégelyben rejlő folyadékot, hanem a vele járó életérzést adta el. Hirdetéseiben Picasso festményeihez hasonlították a krémeket: a nem túl drága festékek és a vászon ára nem azonos a vagyonokért elkelt művészeti alkotások árával. A stratégiáját így fogalmazta meg: „Mert a kreativitást fizetjük meg. A szakértelmet. Azt, hogy valami megfelel az elvárásainknak.”  Olyan híressé vált, hogy Nancy Reagan, Frank Sinatra, és Grace Kelly is nála vásárolt. Ekkor híresült el az a mondata is, miszerint „nincsenek csúnya nők, csak lusták”.

    Ezek után nem volt kérdés, hogy újabb és újabb termékeket készítsen a cég, 1965-ben megjelent a férfiaknak szánt Aramis, amelyet az alkotók a világ legelegánsabb kölnijének tituláltak. A következő években az üzletek polcaira került a Lauder for Men és a J.H.L.

    Clinique

    Az üzlet vezetése közben Esztinek többször kellett különféle kihívásokkal szembenéznie. Az 1970-es évek elején a cég megalapította a Clinique-t. Működésének első két évében a Clinique miatt a cég több mint három millió dollárt veszített. De Eszti nem volt hajlandó feladni, ehelyett felvette Carol Phillipst, a Vougue korábbi főszerkesztőjét, hogy irányítsa a részleget. A termékvonal azóta is növekszik, és ez a tendencia mindmáig is változatlan. Carol segítségével a Clinique sikeres márkává nőtte ki magát.

    Estée Lauder életét nem kísérték botrányok, mindig példás családanya és feleség képében tűnt fel a médiában. Az üzleti életben elért sikerek mellett roppant erős kapocs fűzte a férjéhez és a gyermekeihez, büszkeséggel töltötte el, amikor gyermekei, majd unokái átvették a neve alatt futó világmárka irányítását. 1973-ban a fia lett a cég igazgatósági elnöke. Elképesztő sikerei ellenére Laudert depresszió kínozta. A sors fintora, hogy a termékei azokban az években fogytak a legjobban, amikor nehezebb időszakot élt meg. 1983-ban, a férje halála után létrehozta a Pennsylvania Egyetemen a Joseph H. Lauder Menedzsment és Nemzetközi Tanulmányok Intézetet.

    1995-ben hivatalosan is nyugdíjba vonult, a családi birodalom eközben cégformát váltott, és belépett a tőzsdére. 1998-ban a Time magazin egyetlen nőként a XX. század húsz legbefolyásosabb embere közé választotta. 95 évesen, a családja körében, manhattani otthonában hunyt el, maga után hagyva egy óriási vállalatot és annak szellemi örökségét. Halálakor a megacég értékét 10 milliárd dollárra becsülték, 2017-ben az éves bevétele már a 11,8 milliárd dollárt is meghaladta. A Lauder család gyakran megfordul Európában, nevükhöz fűződik többek között a Bécsben, Prágában, Pozsonyban és Budapesten létrehozott Lauder Javne Iskola is.

    A hihetetlen méretűre duzzadt Estée Lauder beauty brand napjainkban a MAC Cosmetics, a La Mer, a Bobbi Brown és a Jo Malone London márkák forgalmazója, több mint 26 000 alkalmazottat foglalkoztat világszerte. A trendkövető újításai miatt a fiatal generáció is szívesen keresi, vásárolja és használja a kozmetikumait.