A K-Beautyról pro és kontra
A koreai szépségápolási rutin ugyan már kezd picit lecsengeni, már ők is a mennyiség helyett a minőségre helyezik át a hangsúlyt. Ennek ellenére azért van 1-2 dolog, ami tökéletesen rávilágít arra, hogy mit érdemes kerülnünk, illetve használnunk a filozófiájukból.
Korea, mint a szépségipar fellegvára
A távoli országok népeiről nagyon könnyű azt gondolnunk, hogy tökéletes bőrrel rendelkeznek és ennek a titka a birtokukban van. Ezzel szemben a világ összes táján élő ember ugyanazokkal a bőrproblémákkal küzd, mint mindenki, bárhol a világban, mint például pattanások, ráncok, bőrszárazság, érzékenység, pigmentfoltok, stb.
Sokat hallhatunk Dél-Korea kapcsán a szépségről. Legyen szó akár szépségiparról, plasztikai sebészetről, bőrápolási termékekről vagy sminkújdonságokról. A koreaiak szépség iránti rajongása már már megszállottságra vall. Egyrészt majdnem minden lakosra jut egy plasztikai sebész, mivel megszállottan vágynak európai arcvonásokra, ezért szinte a plasztikai sebészet fellegvára lett Korea. Másrészt a nagy francia kozmetikai márkák az 1990-es években olcsóbb gyártási országokba helyezték át a termelésüket, így Koreában üresen maradt a sok szépségápolási gyártósor és laboratórium, így adott volt a technikai lehetőség a számtalan koreai szépségápolás márka megjelenéséhez.
A hidratáló krémet és alapozót egyesítő BB krém őrülettel kezdődött a koreai termékek népszerűsége, majd jöttek a csiganyálat tartalmazó krémek, és a különböző bőrszépítő maszkok. Az igazság azonban ezekről a termékekről az, hogy az emberek mindig is vágytak és vágynak az újdonságokra, és hajlandóak sok mindenre a szépség elérése érdekében. Például a csiganyál gyűjtésével és feldolgozásával kapcsolatban több kutatás is született, de a bőrre gyakorolt hatását azonban még nem igazán támasztotta alá egyik sem. Aztán a szépségápolásról, mint a divatról is elmondható, hogy örök körforgásban van. Egy időben a franciák voltak híresek a bőrápolási szakértelmükről (Chanel, Lancome, Guerlain), majd berobbantak a svájciak (La Prairie), és a magyarok (Erno Laszlo), aztán a marokkóiak (argan olaj), és ez így megy körbe-körbe. Az utóbbi években az ázsiai szépségápolási trend hódított. A 10 lépéses koreai rutin a fiatalok körében nagyon népszerűvé vált, melyhez nagyban hozzájárult az instagram barát csomagolásuk is.
Pro
Ami a koreai szépségápolásról nagyon pozitívan elmondható, hogy óriási a hangsúlyt fektetnek a fényvédelemre. Mint tudjuk, a nap 80 %-ban felelős a bőr öregedéséért, de ezen felül Ázsiában a szépségideál a fehér bőr.
Ennek megfelelően az ázsiai emberek soha nem napoznak, a lehető leggyakrabban kerülik a közvetlen napfényt és nagyon ügyelnek a fényvédelemre. Minden nap fényvédőt viselnek, attól függetlenül, hogy esik vagy süt a nap. A koreaiak annyira komolyan veszik a fényvédelmet, hogy az ottani áruházakban külön található napernyő részleg. A kézitáskák és ékszerek mellett esernyő és napernyő sorok vannak, amelyeket kizárólag fényvédelemre szántak. Szóval ők tényleg komolyan veszik a fényvédelmet, mely ellen több fronton is védekeznek. Itthon is jól látható a koreai turistákon a teljes testet takaró lenge öltözet, karimás kalap és napernyő használata.
Ezen kívül, ami még a szép bőrképük kialakulásához nagyban hozzájárul, a belülről szépülés, azaz a nemzeti eledelüknek számító kimchi mindennapos fogyasztása. A mi savanyú káposztánk ottani megfelelőjének számító étel elsősorban kínai kelből és más friss zöldségből erjesztve készül, a koreai konyhaművészet egyik legismertebb étele. A kimchit a világ egyik legegészségesebb ételének tartják a dietetikusok.
Kontra
Ami viszont a túlzásba vitt bőrápolás ellen szól, az többek között a környvezetvédelem. A rengeteg egyadagos csomagolás, az egyesével csomagolt arcmaszkok egyrészt rengeteg szemetet termelnek, ezen felül a fiatalokat célba vevő csomagolás túlzott festékanyagot is használ. Másrészt a Koreából rendelt bőrápolási termékeknek óriási az ökológiai lábnyoma.
Ugyan a bőrünknek jót tesz a fizikai napvédelem, de a rengeteg mennyiségű kozmetikai fényvédő szer már ártalmas mind a bolygónknak, mind a bőrünknek.
A további probléma ezen felül az, hogy a bőr mikrobiomjának sem tesz jót a rengeteg, egy rutin során alkalmazott kozmetikum. A 10 lépéses rutint alkalmazva 10 különböző termékkel találkozik a bőrünk, és így óhatatlanul 10 tartósítószerrel is. Ha minden egyes bőrproblémára, mint például ránc, szárazság és barna folt külön erre a célra kifejlesztett terméket használunk, akkor fölöslegesen terheljük túl a bőr működését és nem a normális működés fenntartását támogatjuk vele.
Talán a fentiekre már rájöttek a koreaik is, egyre jobban fókuszálnak ők is a mennyiség helyett a minőségre, és egyre több natúr márka jelenik meg a koreai piacon, ügyelve a környezetvédelemre, szem előtt tartva a kevesebb néha több elvet.